Menekuni Gejala dan Isu Pluralisme Agama dan Perkara Yang Berkaitan Dengannya

Kiriman hari ini adalah lanjutan dari kiriman sebelum ini tentang bahayanya pluralisme agama. Bagi memahami lebih lanjut tentang gejala ini saya sarankan para pengunjung dapatkan bahan bacaan berikut.

Pemahaman gejala atau disebut sebagai ‘agama baru ini’ akan mengelakkan kita terjebak dalam idea atau fahaman toleransi agama yang berdasarkan logika dan premis akliah golongan tertentu.

Melengkapkan lagi senarai bahan bacaan yang perlu dirujuk ialah kertas-kertas kerja dari Wacana Pemikiran dan Pembangunan Ummah ke-2 : Gerakan Pluralisme Agama dan Pemurtadan Ummah anjuran Muafakat dengan kerjasama JAKIM, JAIS, ACCIN dan NGO Islam lain yang diadakan baru-baru ini. Semua kertas kerja tersebut dapat dimuaturun di sini.

Berikut pula adalah buku yang sangat baik dalam menjelaskan maksud kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah (al-Hadith) seperti yang selalu disyarahkan oleh ustaz/uztazah kita dalam ceramah mereka.

Ini pula bahan tentang maksud kebebasan berfikir dari kacamata sarjana Islam dan faham (isme) bebas atau liberalisme yang berakar dari peradaban Barat.

Moga Allah mengurniakan hidayah kepada kita dalam menangani aliran atau mazhab fikiran manusia yang sekular-moden-liberal yang begitu mempesonakan kita jika tidak dinilai secara kritis, menurut lunas tradisi dan disiplin ilmu Islam yang sebenarnya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s